Montering av universella vs. modellanpassade sportsystem från Hansen Racing
Hör ni, jag har kikat vidare på avgasbiten på Hansen Racing inför vårrusningen. Det slår mig att det finns en hel del universella komponenter som ljuddämpare, rörböjar och klamrar vid sidan av de modellanpassade systemen. För den som är lite händig med svetsen – lönar det sig att bygga eget av standardkomponenter, eller är det färdiga modellanpassade satser från märken som Magnaflow eller Simons som gäller om man vill ha tätt och bra flöde?
7 visninger

Om man är bekväm med svetsen tycker jag absolut att ett eget system kan vara intressant. Man kan anpassa rördragningen efter bilen och samtidigt välja ljuddämpare och dimensioner som passar motorn. Nackdelen är förstås att det tar tid och kräver noggrann mätning för att undvika spänningar eller läckage. Ett modellanpassat system är enklare och brukar ge en mer förutsägbar passform, vilket kan vara värt pengarna om man vill få bilen klar snabbt. Magnaflow och Simons är också välkända alternativ. Jag hade jämfört material, rördimension och ljudnivå innan jag bestämde mig. På hansenracing.no/c/eksos/1000 finns flera typer av komponenter att jämföra.